Lekker kletsen en herinneringen ophalen

← Terug naar overzicht -

Herinneringenspel
Doel: mondelinge taalontwikkeling stimuleren door open (actief-productief) gesprekken

Achtergrond

Uit diverse onderzoeken blijkt dat praten met kinderen op een open manier waarbij antwoorden niet goed of fout kunnen zijn, goed zijn voor de taalontwikkeling. Zo leren ze snel nieuwe woorden en hun ideeën onder woorden te brengen. Door te Denkdobbelen kun je op allerlei manieren met kinderen in gesprek gaan. Zo kun je er bijvoorbeeld herinneringen mee ophalen.

Kern

Door op het bordspel wie, waar, wanneer en wat in te vullen kunnen de kinderen aan de hand van de combinaties die ontstaan herinneringen ophalen en aan elkaar vertellen.

Werkwijze

Je vult dan bijvoorbeeld de volgende woorden in op de wolken van het spelbord. (Je kunt hierin natuurlijk naar eigen smaak variëren)

cropped-fj72dpi-2989.jpg

Wolk 1: wie
Bijvoorbeeld: papa, opa, juf, oma, broertje/zusje, vriendje, etc.

Wolk 2: waar
Bijvoorbeeld: bos, school, thuis, Frankrijk, speeltuin etc.

Wolk 3: wanneer
Bijvoorbeeld: vakantie, winter, Kerstmis, nacht, etc.

Wolk 4: wat
Bijvoorbeeld: ijsje eten, kamperen, ruzie maken, koken, spelletje doen, etc.

Er kan dan bijvoorbeeld uitkomen: met papa in het bos in de zomer een ijsje eten. Het kind dat een passende herinnering weet, mag erover vertellen. Zo vertelde Sonja: “Ik ging een keer met papa bij Appelbergen in het bos wandelen en daarna mocht ik in de speeltuin spelen. Daar is een grote, roze olifant. Toen kreeg ik ook nog een ijsje.”

Een andere combinatie kan zijn: met een vriendje in de speeltuin in de winter een spelletje doen. Etc.


Bekijk nog meer gespreksideeën!

Wat oefen je: Mondelinge taalontwikkeling

Inspireer anderen:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


Meer berichten in Alle 28 activiteiten op een rij