Wat vind jij van… een hartjes pizza in de ochtend op zolder?

← Terug naar overzicht -


Doel: mondelinge taalontwikkeling stimuleren door open (actief-productief) gesprekken.

Achtergrond

Uit onderzoek van Carolien Frijns (KU Leuven) blijkt dat als je actief-productieve gesprekken met kinderen voert hun taalontwikkeling sneller groeit én dat het goed is voor hun zelfbeeld. (Lees meer over dit onderzoek) Dit soort open gesprekken kun je heel goed voeren door te Denkdobbelen.

Kern

Met deze oefening maak je door te Denkdobbelen steeds op een andere manier de volgende vraag af: wat vind jij van… een hartjespizza in de ochtend op zolder of van een roze schaats met Kerstmis op de camping, etc.

Werkwijze

Je vult dan bijvoorbeeld de volgende woorden in op de wolken van het spelbord. (Je kunt hierin natuurlijk naar eigen smaak variëren)

cropped-fj72dpi-2989.jpgWolk 1: bijvoeglijk naamwoord
Bijvoorbeeld dik, roze, blij, vierkant, etc.

Wolk 2: zelfstandig naamwoord
Bijvoorbeeld: pizza, ijsjes, schaatsen, stofzuigers, etc.

Wolk 3: bepaling van tijd
Bijvoorbeeld: winter, ochtend, nacht, Kerstmis, etc.

Wolk 4: plaats
Bijvoorbeeld zolder, camping, school, kelder, etc.

Steeds plaats je voor de gedobbelde woordcombinatie als eerste woorden: wat vind jij van…

blauwe ijsjes met Kerstmis op de camping
blije stofzuigers in de nacht in de kelder

Bekijk nog meer gespreksideeën!

Wat oefen je: Mondelinge taalontwikkeling

Inspireer anderen:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


Meer berichten in Alle 28 activiteiten op een rij