Spelen met klanken (fonemisch bewustzijn)

Een onderdeel van het taalbewustzijn is het fonologisch en fonemisch bewustzijn: het kunnen omgaan met klanken en letterklanken.

Zelf liedjesteksten schrijven: bijvoorbeeld over het wonderlijke circus

Wat: door te Denkdobbelen wordt het makkelijk om teksten voor liedjes te schrijven. Al worden ze misschien wel een beetje gek 😉

Informatie voor leerkrachten: de kinderen
– maken kennis met verschillende vormen van creatieve teksten in dit geval een songtekst
– oefenen met het opdelen van woorden in lettergrepen en klanken
– analyseren het ritme van een tekst
– leren hoe je ritmisch kunt schrijven
– leren om binnen één thema te blijven werken

Lees meer

  •  
    108
    Shares
  • 108
  •  
  •  
  •  
  •  
Geplaatst op 2 juli 2018

Klankgedicht maken: Loemoem lammoem laroem lakoem

Wat: Door te Denkdobbelen kan iedereen gedichten maken. Probeer het maar eens.

Informatie voor leerkrachten: de kinderen
– oefenen met klanken en ontwikkelen zo hun fonemisch bewustzijn
– maken kennis met klankgedichten
– maken kennis met de dichter H.N. Werkman Lees meer

  •  
    108
    Shares
  • 108
  •  
  •  
  •  
  •  
Geplaatst op 19 juni 2018

Maak vriendjes voor de Gruffalo

gruffalo coverWat: hou je van monstertjes? Bedenk ze dan zelf door te Denkdobbelen. Wat denk je van de Bikoefa, de Rimlaboe of de Fizorop? Zijn ze eng of lief? Hoe zien ze eruit?

Informatie voor leerkrachten: de kinderen
– maken kennis met het bekende prentenboek De Gruffalo
– ontwikkelen hun fonemisch bewustzijn door lettergrepen te combineren
– uiten hun creativiteit in een tekening Lees meer

  •  
    108
    Shares
  • 108
  •  
  •  
  •  
  •  
Geplaatst op 17 mei 2018

Leren rijmen en leren dat je soms niet moet rijmen

kat met nagellak - CMYKWat: ben je ervan overtuigd dat een gedicht moet rijmen? Dan zul je door te Denkdobbelen heel veel gedichten kunnen maken! Maar misschien worden ze wel een beetje raar. Dat krijg je van zulke rijmdwang 😉

Informatie voor leerkrachten: de kinderen
– oefenen met rijm en ontwikkelen zo hun fonemisch bewustzijn
– oudere kinderen leren wat rijmdwang is
– breiden hun woordenschat Lees meer

  •  
    108
    Shares
  • 108
  •  
  •  
  •  
  •  
Geplaatst op 16 mei 2018

Fantasiedieren en monstertjes maken met de Blauwbilgorgel

vriendje blauwbilgorgel ill4 dd
Wat: ken jij de Blauwbilgorgel? Of de Witbultlilrol, de Zwartstaartrofgel en de Rozebuikvruplel? Nee? Dan wordt dat tijd!

Informatie voor leerkrachten: de kinderen ontwikkelen hun fonemisch bewustzijn en krijgen daardoor meer inzicht in hoe woorden in elkaar zitten.  Lees meer

  •  
    108
    Shares
  • 108
  •  
  •  
  •  
  •  
Geplaatst op 24 maart 2017

Zelf woorden bedenken en daarna filosoferen over taal

vlinderblijWat: kun jij altijd vertellen wat je wilt, of heb je soms te weinig woorden? Ga dan nieuwe woorden maken zoals: knotsdikblij, mesdunboos, of vlinderkleurigblij.

Informatie voor leerkrachten: de kinderen
– leren door woorden te combineren tot nieuwe woorden hoe samenstellingen werken
– denken na over taal en of er wel genoeg woorden zijn
Lees meer

  •  
    108
    Shares
  • 108
  •  
  •  
  •  
  •  
Geplaatst op 25 november 2016

Fantasiewoorden maken van lettergrepen

2017-05-06 15.17.52Wat: weet jij wie fawaletoe is? Wat voor land is brikalopa? Wat is krikilatoe voor uitvinding? Zet je fantasie aan het werk door te Denkdobbelen.

Informatie voor leerkrachten: de kinderen ontwikkelen hun fonemisch bewustzijn door zelf woorden samen te stellen met losse lettergrepen. Lees meer

  •  
    108
    Shares
  • 108
  •  
  •  
  •  
  •  
Geplaatst op 14 oktober 2016