Zelf liedjesteksten schrijven: bijvoorbeeld over het wonderlijke circus

← Terug naar overzicht -


Doel: de kinderen
– maken kennis met verschillende vormen van creatieve teksten in dit geval een songtekst
– oefenen met het opdelen van woorden in lettergrepen en klanken
– analyseren het ritme van een tekst
– leren hoe je ritmisch kunt schrijven
– leren om binnen één thema te blijven werken

Kern

Kinderen maken voor een bestaand liedje een nieuwe songtekst. Daarvoor delen ze eerst de bestaande tekst op in lettergrepen. Zo kunnen ze zien hoeveel lettergrepen/klanken er in een liedregel passen. Vervolgens kunnen ze de zinnen vervangen door hun eigen zinnen. Ze moeten dan zorgen dat deze zinnen even lang zijn als de oorspronkelijke zinnen. Deze zinnen maken de kinderen door te Denkdobbelen. Door voor een bepaald thema te kiezen, bijvoorbeeld circus, breiden de kinderen bovendien hun woordenschat uit.

Tip

Als je meerdere spellen in de klas hebt, kun je de kinderen in groepjes laten werken. Elk groepje kan dan zijn eigen woorden bedenken om op het spelbord in te vullen. Zo kan elk groepje een couplet maken.

Werkwijze

Kies een lied uit. Zorg dat je een lied kiest waar een karaokeversie van is zodat de kinderen het lied als het af is kunnen zingen met muziekbegeleiding. Als voorbeeld gebruiken we het lied Thunder van Imagine Dragons. De lyrics staan op internet, dat is voor de meeste liedjes het geval. Het eerste couplet van Thunder ziet er zo uit:

Just a young gun with a quick fuse
I was uptight, wanna let loose
I was dreaming of bigger things
And wanna leave my own life behind
Not a yes sir, not a follower
Fit the box, fit the mold
Have a seat in the foyer, take a number
I was lightning before the thunder

Als je dit in lettergrepen verdeeld volgens het ritme van het liedje, dan krijg je onderstaand schema. Zoals je ziet smokkelen muzikanten soms en stoppen ze twee lettergrepen in één beat.

De kinderen weten nu dat elke zin acht lettergrepen kan bevatten. Nu kunnen ze nieuwe zinnen maken door te Denkdobbelen. Maar dan moet je eerst nog beslissen wat het thema van het nieuwe lied wordt. Dat thema verwerk je in het refrein. Het refrein van Thunder is:

Thunder, feel the thunder
Lightning and the thunder
Thunder, feel the thunder
Lightning and the thunder
Thunder, thunder
Thunder

In dit voorbeeld kiezen we voor het thema circus. Dan wordt het refrein bijvoorbeeld:

Circus, naar het circus
Het wonderlijke circus
Circus, naar het circus
Het wonderlijke circus
Circus, circus
Circus

Door een thema als dit te kiezen, rechtvaardig je de wat gekke zinnen die uit het Denkdobbelen zullen ontstaan. Uitgaande van het thema circus kun je de volgende woorden op de wolken invullen.

Wolk 1 bijvoeglijk naamwoord van één lettergreep
Bijvoorbeeld: kaal, gek, vies, geel, eng, ziek, boos, paars, etc.

Wolk 2 dier of circusartiest van één lettergreep 
Bijvoorbeeld aap, vlo, spin, paard, clown, worm, kat, koe, etc.

Wolk 3 willekeurig werkwoord
zoemen, appen, rennen, niezen, fietsen, gillen, springen, zingen, etc.

Wolk 4 werkwoord dat bij het circus hoort
Bijvoorbeeld vuur spuwen, dom doen, mes werpen, slingeren, goochelen, paardrijden, koprollen, jongleren, etc.

Door te Denkdobbelen kunnen dan bijvoorbeeld onderstaande zinnen ontstaan. Doordat deze precies in het maatschema zijn ingevuld, kun je ze goed met het lied meezingen.

Presentatie

Als het lied af is, kun je het met zijn allen zingen met behulp van de karaoke versie.

Bekijk nog meer speelse taaloefeningen

Wat oefen je: creatief schrijven, fonemisch bewustzijn, leesbevordering, woordenschat

Inspireer anderen:
  • 22
  •  
  •  
  •  
  •  
    22
    Shares
  •  
    22
    Shares
  • 22
  •  
  •  
  •  
  •  


Meer berichten in Alle 28 activiteiten op een rij