Maak vriendjes voor de Gruffalo

← Terug naar overzicht -

gruffalo cover
Doel: de kinderen
– maken kennis met het bekende prentenboek De Gruffalo
– ontwikkelen hun fonemisch bewustzijn door lettergrepen te combineren
– uiten hun creativiteit in een tekening

Achtergrond

De Gruffalo is een bekend prentenboek over een fantasiemonster, of toch niet? Het gaat over een kleine muis die in het bos allerlei dieren tegenkomt die hem willen opeten. Hij maakt hen echter bang met het verhaal over een eng monster dat de Gruffalo heet.

Kern

Je begint de activiteit met het voorlezen van het boek (of het bekijken van onderstaande video op YouTube waarin het boek wordt voorgelezen). Daarna ga je met de kinderen vrienden voor de Gruffalo dobbelen. Dat doe je door willekeurig lettergrepen te combineren. Zo krijgt de Gruffalo ineens gezelschap van bijvoorbeeld de Bikoefa, de Rimlaboe of de Fizorop. Hoe zij eruit zien mogen de kinderen zelf verzinnen.

Werkwijze

digibord tbv gruffalo taaloefeningDe Gruffalo is een naam van drie lettergrepen. Daarom ga je namen maken die ook van drie lettergrepen zijn. Schrijf daarvoor op drie wolken lettergrepen. Denk aan: Fi, fa, wie, wo, pi, lau, cro, si, proe, kel, faf, ka, fon, etc. De lettergrepen vormen dan samen woorden zoals: Fifalau, Proewiefa, Kafaffi, Crosiwo. Dat zijn namen voor nieuw te bedenken monstertjes en fantasiedieren. Als je een paar namen gemaakt heb vraag je hoe een van hen, bijvoorbeeld de Fifalau, eruit ziet. Teken daarvoor een kronkelachtige vorm op het bord. Bedenk vervolgens met de kinderen wat voor soort oren, bek, ogen, staart, etc. hij heeft. Laat de kinderen suggesties geven en voeg het toe aan de vorm op het bord.

Individueel aan de slag

Na deze modeling instructie mogen de kinderen zelf een dier verzinnen. Geef elk kind een A4 met een kronkelvorm. Ze bedenken vervolgens zelf wat hij allemaal nodig heeft om een gek monstertje zoals de Gruffalo te worden. Als de tekening klaar is kunnen de kinderen hun dier een naam geven door bij de leerkracht langs te komen om een naam te dobbelen. De leerkracht kan bij de kinderen die nog niet kunnen schrijven de naam erbij schrijven.

 

Bekijk nog meer speelse taaloefeningen

Wat oefen je: fonemisch taalgebruik, creativiteit, leesbevordering

Inspireer anderen:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


Meer berichten in Alle 28 activiteiten op een rij